باربری بین المللی

باربری بین المللی

باربری بین المللی و حمل بار

با توجه به نوع باربری، نرخ باربری تعیین می‌شود که می‌توان گفت باربری به سه روش باربری بین‌شهری، باربری درون‌شهری و باربری بین المللی انجام می‌شود.

نرخ باربری در باربری بین المللی به دلیل مسافت بالا بیشترین نرخ را دارا هست و نرخ باربری درون‌شهری نیز جزء پایین‌ترین نرخ باربری است.

باربری بین المللی

باربری بین المللی یعنی جابه‌جایی کالا از کشور مبدأ به داخل کشور مقصد تحت مقررات و قوانینی که کشور مقصد دارد را باربری بین المللی گویند. این جابه‌جایی به‌وسیله‌ی یک واسط صورت می‌گیرد که اتوبارها و یا شرکت‌های باربری بین المللی این کار را انجام می‌دهند.

شرکتی که به عنوان واسطه عمل می کند و کالایی را از کشوری به کشور دیگر انتقال می دهد یک شرکت  حمل و نقل بین المللی است. از مهم ترین وظایف این شرکت ها می توان به حمل و نقل فورواردی , حمل و نقل کریری و حمل و نقل تواما می باشد. برای تعیین نرخ باربری بین المللی مهم است که بدانیم کالای ما از چه طریق به کشور دیگر ارسال می شود.

مهم‌ترین وظایف شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی

  • فعالیت فورواردی
  • فعالیت حمل‌ونقل بین‌المللی
  • حمل‌ونقل تواما

انواع حمل‌ونقل‌های بین‌المللی

با توجه به بار و کالای موردنظر و یا نحوه‌ی ارسال آن می‌توان از انواع باربری بین المللی استفاده کرد و همچنین بسته به نوع باربری، قیمت حمل بار نیز متفاوت است. مسافت طی شده نیز بر روی نرخ باربری و قیمت آن تأثیر می‌گذارد. حال با انواع حمل نقل آشنا می‌شویم:

  • حمل‌ونقل دریایی
  • حمل‌ونقل زمینی
  • حمل‌ونقل هوایی
  • حمل‌ونقل ریلی

حمل‌ونقل دریایی

از دیگر انواع روش‌های حمل‌ونقل و باربری، حمل‌ونقل دریایی است. حمل‌ونقل دریایی بین‌المللی شامل جابه‌جایی انواع کالاها، جابجایی افراد و سایر موارد است که نیاز به جابجایی به‌وسیله قایق، کشتی و دیگر شناورها از روی دریاها، اقیانوس‌ها و… است.

هدف از حمل‌ونقل دریایی مقاصد بازرگانی، تفریحی و نظامی است. این روش بخش بزرگ و جدانشدنی از تجارت و صنعت حمل‌ونقل است، به‌طوری‌که خدمات حمل‌ونقل دریایی یکی از روش‌های تأثیرگذار در تجارت بین‌المللی است. موضوع حمل‌ونقل دریایی به دلیل تأثیرگذاری بر قیمت تمام‌شده کالا در کشورها جایگاه ویژه‌ای نسبت به سایر روش‌های حمل‌ونقل دارد.

از مزایای حمل‌ونقل دریایی می‌توان به هزینه‌ی حمل کالا و سرعت جابه‌جایی حجم بالای کالا اشاره کرد. با توجه به موقعیت کشور مبدأ یا مقصد می‌توان برای جابه‌جایی بار و یا ارسال آن از باربری دریایی استفاده کرد. صاحبان کالا و شرکت‌های تجاری با توجه به قیمت و نرخ باربری مناسب حمل‌ونقل دریایی، بار و محموله‌ی خود را از طریق حمل‌ونقل دریایی ارسال می‌کنند که اکثر جابه‌جایی‌ها در زمینهٔ تجارت بین‌الملل از طریق دریا صورت می‌گیرد.

با توجه به این که هر روش حمل و نقلی معایب و خطرات خود را دارد، در ادامه به برخی از آن­ها اشاره خواهیم کرد.

  • حمل و نقل از طریق دریا می‌تواند کندتر از سایر سیستم‌های حمل و نقل باشد و هوای بد باعث تأخیرهای بیشتر می‌شود
  • مسیرها و جدول زمانی معمولاً انعطاف پذیر نیست
  • ردیابی پیشرفت کالاها دشوار است
  • مالیات بندر ممکن است فراوان باشد
  • نرخ پایه حمل و نقل منوط به اضافه کردن هزینه سوخت و ارز است
باربری بین المللی؛دریایی
باربری بین المللی؛دریایی

 حمل‌ونقل زمینی

معمولاً حمل کالا به روش زمینی که از قدیمی‌ترین راه برای جابه‌جایی کالا به‌صورت بین کشوری می‌باشد. از طریق جاده با انواع کامیون‌های حمل بار بزرگ صورت می‌پذیرد. کامیون تک، جفت، ترانزیت و … از انواع خودروهای حمل بار سنگین و بین‌شهری هستند. می‌توانید با مراجعه به مقاله‌ی ابعاد کامیون، از اندازه‌ی دقیق این خودروها مطلع شوید.

نرخ باربری در حمل‌ونقل زمینی دارای کمترین نرخ نسبت به حمل‌ونقل‌های دیگر است. این نوع حمل برای بسیاری از کالاها و محموله‌ها هم ازنظر قیمت و هم ازنظر سرعت بسیار مناسب هست.

دراین روش باید به نکات زیر توجه کرد:
۱. آدرس و اطلاعات شخص یا شرکت ارسال‌ کننده کالا
۲. مبداء ارسال کالا
۳. آدرس و اطلاعات دریافت کننده کالا
۴. وزن , اندازه و مشخصات کالا و تعداد بسته ها
۵. نوع بار
۶. مقصد بار
۷. نرخ باربری و قیمت حمل بار و کرایه حمل بار
۸. تهیه حداقل سه نسخه از بارنامه که معمولاً نسخه اول نزد فرستنده بار باقى مى‌ماند و نسخه دوم براى دریافت کننده و گیرنده بار و کالا فرستاده مى‌شود و نسخه سوم به متصدّى حمل و نقل داده مى‌شود و متصدی حمل بار و فرستنده بار باید آن را امضا کنند.

باربری بین المللی؛زمینی
باربری بین المللی؛زمینی

حمل‌ونقل هوایی

از مهم‌ترین دلایل استفاده از این روش حمل‌ونقل سرعت انتقال و امنیت بیشتر مرسوله هنگام جابه‌جایی کالاست. این روش شامل جابه‌جایی، انتقال و حمل کالا توسط حامل هوایی است. سرعت میانگین حمل‌ونقل هوایی تقریباً از ۸۰۰ کیلومتر بر ساعت یا ۴۹۷ مایل بر ساعت می‌باشد؛ بنابراین گزینه مناسبی جهت حمل کالاهایی با مدت‌زمان ماندگاری کوتاه نظیر محصولات کشاورزی و مواد غذایی است.
این روش حمل‌ونقل به‌عنوان یکی از شاخص‌های رشد اقتصادی مردم هست. علاوه بر این صادرات و واردات از طریق حمل‌ونقل هوایی سریع‌ترین راه انتقال کالاها به کشورهای موردنظر هست.

با این حال، این روش نیز مانند هر روش دیگری خطرات و معایبی دارد. این معایب به شرح زیر هستند:

  • حمل و نقل هوایی می‌تواند هزینه‌های بالاتری را نسبت به گزینه‌های دیگر داشته باشد و برای همه کالاها مناسب نیست.
  • پروازهای منوط به تأخیر یا لغو هستند
  • در هر فرودگاه مالیاتی وجود دارد که باید پرداخت شود
  • هزینه اضافی سوخت و ارز معمولاً به هزینه‌های حمل و نقل اضافه می‌شود
  • حمل و نقل بیشتر ممکن است از فرودگاه تا مقصد نهایی مورد نیاز باشد

نرخ باربری و قیمت حمل بار به روش هوایی می‌تواند نسبت به دیگر گزینه‌ها بیشتر باشد و محدودیت حمل بار به لحاظ وزن بار، نوع بار و جنس آن از دیگر عوامل محدودکننده‌ی حمل‌ونقل هوایی است.

باربری بین المللی؛هوایی
باربری بین المللی؛هوایی

حمل‌ونقل ریلی

جابه‌جایی کالا به‌وسیله قطارهای باربری امنیت بیشتری نسبت به دیگر روش‌های حمل‌ونقل دارد اما در صورت بروز حادثه شدت و خسارت بیشتر متحمل شرکت حمل‌ونقل خواهد شد. نرخ بین‌المللی در حمل‌ونقل ریلی نسبت به سایر روش‌های حمل‌ونقل بسیار به‌صرفه‌تر است. علاوه بر این روش ریلی را روشی پاک در حمل‌ونقل به شمار می‌آورند و از سایر وسایل حمل‌ونقل پاک‌تر است.

خطرات حمل و نقل ریلی:

  • مسیرها و جدول زمانی موجود به ویژه در مناطق دور افتاده قابل انعطاف نیست
  • این روش می‌تواند گرانتر از حمل و نقل جاده ای باشد
  • خرابی مکانیکی یا توسعه صنعتی سیستم ریلی می‌تواند خدمات را مختل کند
باربری بین المللی؛ریلی
باربری بین المللی؛ریلی

نرخ باربری بین المللی

معمولاً نرخ باربری به‌خصوص در باربری بین المللی یک مشخصه‌ی مهم در حمل بار هست؛ که این نوع حمل‌ونقل می‌تواند به‌صورت زمینی، دریایی و… باشد که هرکدام می‌تواند به‌صورت مستقیم بر روی نرخ باربری و قیمت حمل بار تأثیر بگذارد.

مسئله‌ی اول در نرخ باربری زمان رسیدن بار به مقصد است که اگر زمان رسیدن بار به مقصد مهم نباشد مناسب‌ترین روش‌ها، روش‌های دریایی و زمینی است، زیرا در این دو روش نرخ باربری و قیمت حمل کالا پایین است و ازلحاظ اقتصادی به‌صرفه می‌باشد.

اما اگر سرعت رسیدن کالا مهم باشد می‌توان از روش باربری هوایی استفاده نمود که با انجام این کار نرخ باربری افزایش می‌یابد. نرخ باربری باید توسط ارسال‌کننده و دریافت‌کننده‌ی بار تعیین شود که به‌صورت توافقی انجام می‌شود. اکثر شرکت‌های مختلف برای تعیین نرخ باربری خود سیاست‌های خاصی را به کار می‌برند که این کار باعث تغییر نرخ باربری و قیمت ارسال می‌شود.

ویژگی های یک شرکت باربری بین المللی

شرکت حمل و نقل بین المللی باید دارای شماره ثبت و مجوز رسمی از وزارت راه و ترابری و اداره گمرک ایران بوده و آمادگی برای حمل محصولات صادراتی و وارداتی از ایران به کشور های مختلف و بالعکس را داشته باشد. این شرکت های باربری بین المللی باید دارای وسایل حمل و نقل مناسب ملکی و تحت پوشش ، جهت حمل محصولات وارداتی و صادراتی  مشتریان و شرکت های مختلف و انجام خدمات حمل بار با نرخ باربری مناسب و در حداقل زمان ممکن باشد.

  • مناسبترین قیمت ها
  • ارائه نرخ باربری مناسب بصورت کریری و فورواردری
  • و متناسب با استانداردهای اروپا
  • قرارداد بیمه CMR و قرارداد بیمه بارنامه بین المللی FBL
  • سرویس های مناسب و مرتب کامیونی
  • و پیشرفته ترین متدهای حمل و نقل بین المللی

از دیگر ویژگی های یک شرکت باربری و حمل و نقل بین المللی می باشد.

شرکت باربری و اتوبار جهان پیمان بار با داشتن تمام شرایط ذکر شده یکی از بهترین‌های باربری مطمئن است که  با بهترین و کمترین قیمت حمل بار را ارائه می‌دهد تا در این شرایط اقتصادی مشتریان عزیز هم با مشکل مواجه نشوند و یک باربری و اتوبار خوبی داشته باشند.

 همچنین جهان پیمان بار بهترین خدمات باربری را با توجه به سابقه بیشتر از 100 ساله‌ای که در این حوزه دارد، ارائه می‌کند و دارای انواع ماشین‌های حمل بار از جمله: کامیون، کامیونت، خاور، نیسان، وانت‌بار می‌باشد که به صورت ۲۴ ساعته در همه ایام هفته به شما خدمت‌رسانی می‌کنند.

پیشنهاد می کنیم این مقاله رو هم مطالعه کنید:
باربری به غرب کشور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − چهار =