بیمه باربری

بیمه باربری چیست؟

بیمه باربری نوعی قرارداد بین شرکت حمل‌ونقل و فرستنده کالا است.
درواقع شرکت حمل و نقب موظف است تا در قبال دریافت مبلغی به‌عنوان حق بیمه باربری از فرستنده، سلامت کالا را تا رسیدن به مقصد تضمین کند.

اگر در جریان جابه‌جایی کالا از مبدأ به مقصد، کالای ارسالی دچار آسیب یا تلفات شود، طبق شرایط مندرج در بیمه باربری شرکت حمل بار موظف به پرداخت خسارت به فرستنده می‌باشد.
علاوه‌ بران‌ در بعضی‌ موارد زیان‌ وارده‌ به ‌اشخاص‌ ثالث‌ نیز از طریق‌ این‌ بیمه‌ جبران‌‌ می‌شود.

اصطلاحات عمومی بیمه باربری

اصطلاحات زیر صرف‌نظر از هر معنی و مفهوم دیگری كه ممكن است داشته باشند، در این شرایط عمومی با تعریف مقابل آن به‌کاررفته است:

‌بیمه‌گر: شركت ‌بیمه‌ای‌ است كه مشخصات آن در این ‌‌بیمه‌نامه نوشته‌شده است و درازای دریافت ‌حق ‌بیمه، متعهد به جبران خسارت‌های احتمالی طبق شرایط مندرج در ‌‌بیمه‌نامه‌ می‌باشد.

‌بیمه‌گذار: ‌بیمه‌گذار شخص حقیقی یا حقوقی مذکور در این ‌بیمه‌نامه است که بیمه را خریداری نموده و متعهد پرداخت حق بیمه آن‌ می‌باشد.

ذی‌نفع: شخصی است كه بنا به درخواست ‌‌بیمه‌گذار نام وی در این ‌‌بیمه‌نامه درج گردیده است و تمام یا بخشی از خسارت به وی پرداخت می‌شود.

حق ‌بیمه: مبلغی است كه در ‌‌بیمه‌نامه مشخص‌شده و ‌بیمه‌گذار موظف است آن را هنگام صدور ‌‌بیمه‌نامه یا به ترتیبی كه در ‌‌بیمه‌نامه مشخص می‌شود، به ‌‌بیمه‌گر پرداخت نماید.

موضوع بیمه : موضوع بیمه اموال مندرج در جدول مشخصات این ‌بیمه‌نامه‌ می‌باشد.

مدت اعتبار ‌بیمه‌نامه: مدت این ‌بیمه‌نامه بر اساس شرایط کلوز پیوست‌ می‌باشد، اما در مورد حمل غیر دریایی یا ترکیبی، یکی از شرایط زیر جایگزین کلوزهای C ،B ،A‌ می‌گردد:

  • در مورد حمل هوایی 30 روز پس از رسیدن هواپیمای حامل کالا به فرودگاه کشور مقصد.
  • در مورد حمل زمینی 60 روز پس از ورود کالا به مرز زمینی کشور مقصد.

مدت‌های ذکرشده، با درخواست ‌بیمه‌گذار و موافقت ‌بیمه‌گر و پرداخت حق بیمه اضافی قابل تمدید‌ می‌باشد.

فرانشیز: بخشی از هر خسارت است كه به عهده ‌‌بیمه‌گذار است و میزان آن در ‌‌بیمه‌نامه مشخص ‌می‌گردد.

بیمه باربری جهان پیمان بار

بیمه باربری

اصطلاحات تخصصی بیمه باربری و حمل‌ونقل

زیان همگانی: یکی از اصول قانون دریانوردی است که بر پایه آن‌همه طرف‌‌های دخیل در یک سفر دریایی، در هرگونه خسارتی که با قربانی کردن داوطلبانه بخشی از کشتی یا کالاهای آن به‌منظور نجات از موارد اضطراری صورت گرفته، به‌تناسب سهیم‌ هستند.

بیمه اتکایی (Reinsurance): قرارداد واگذاری که به‌موجب آن شرکت بیمه بخشی از تعهدات ‌بیمه‌ای‌ مازاد بر ظرفیت مالی و فنی خود را، مجدداً نزد شرکت یا شرکت‌‌های بیمه دیگر (شرکت‌های بیمه اتکایی) بیمه می‌نمایند.

بارنامه: بارنامه اوراق بهاداری است که از طرف مؤسسه بیمه باربری و حمل‌ونقل صادر و مشخصات کالا، نام و آدرس گیرنده و فرستنده کالا، میزان کرایه حمل، مشخصات، تعداد و وزن کالا در آن قید‌ می‌گردد. بارنامه به‌منزله قرارداد حمل، رسید دریافت كالا و سند مالكیت آن است.

واقعی: یعنی وقتی کالا مثلاً در حادثه ‌آتش‌سوزی یا غرق شدن کلاً از بین برود.

فرضی: وقتی است که هزینه تعمیر و یا بازسازی کالا آن‌قدر باشد که از ارزش واقعی آن بیشتر شود. در این صورت ‌بیمه‌گر ترجیح می‌دهد غرامت آن را بپردازد.

ارزش مورد بیمه: درصورتی‌که بین ‌بیمه‌گذار و ‌بیمه‌گر توافق خاصی صورت نپذیرفته باشد، ارزش مورد بیمه شامل مجموع قیمت خرید کالا، هزینه حمل و عدم النفع‌ می‌باشد.

خسارت کلی: ضعیف‌ترین و ارزان‌ترین نوع بیمه باربری است که تقریباً منسوخ‌شده، در این نوع بیمه باربری از بین رفتن و تلف کلی محموله مورد بیمه در یک مرحله که در اثر غرق شناور ،سقوط هواپیما و یا آتش‌سوزی به وجود آید تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد و مدت اعتبار این نوع بیمه باربری پس از بارگیری در مرز ، فرودگاه یا بندر کشور مبدأ شروع و به‌محض رسیدن مورد بیمه به گمرک مرز، فرودگاه  یا بندر کشور مقصد خاتمه می‌یابد . بدیهی است به دلیل تعهدات پایین شرکت بیمه این نوع بیمه‌نامه حق بیمه پایین‌تری نسبت به سایر بیمه‌های باربری دارد لیکن ازآنجایی‌که برخی از مبادی ورودی و خروجی کشور از پذیرش این نوع بیمه‌نامه اجتناب می‌کنند بیمه‌گذاران می‌بایست با آگاهی کامل ازنظر تعهدات و مسائل اداری اقدام به خرید کنند.

عدم نفع: میزان عدم نفع این ‌بیمه‌نامه معادل 10% مجموع قیمت خرید کالا و هزینه حمل آن‌ می‌باشد، مگر آنکه صریحاً توافق دیگری شده باشد.

اسناد موردنیاز برای درخواست خسارت

‌بیمه‌گذار و یا نمایندگان وی موظف‌اند در اسرع وقت کلیه اسناد و مدارک مربوط به خسارت را به ‌بیمه‌گر تسلیم نمایند. ازجمله اسناد یادشده عبارت‌اند از:

  • اصل ‌بیمه‌نامه یا گواهی بیمه
  • اصل برگ خرید کالا با مشخصات کامل و صورت توزین و بسته‌بندی
  • کلیه نسخه‌های اصلی بارنامه دریایی و یا بارنامه‌های دیگر
  • صورت ریز بسته‌بندی
  • گواهی مبدأ
  • گواهی بازرسی کالا در مبدأ
  • صورت‌وضعیت کالا در موقع تحویل گرفتن و صورت‌وضعیت میزان وزن کالا در آخرین مقصد مندرج در بیمه‌نامه
  • جواز سبز گمرکی و صورت‌جلسه کشف اختلاف در صورت صدور
  • گواهی مبدأ
  • گواهی کسر تخلیه یا عدم تحویل (در صورت کسری کالا)
  • گزارش بازدید خسارت که باید توسط ‌بیمه‌گر یا یکی از مؤسسات مجازی که توسط بیمه مرکزی ایران معرفی گردیده‌اند تهیه‌شده باشد

درصورتی‌که ‌بیمه‌گر علاوه بر مدارک نامبرده نیاز به مدارک دیگری داشته باشد. باید بلافاصله از ‌بیمه‌گذار مطالبه نماید و ‌بیمه‌گذار موظف است مدارک موردنیاز را در اختیار او قرار دهد.

بیمه باربری بیمه ایران

بیمه باریری بیمه ایران

بیمه ایران | بیمه نامه باربری

شرکت حمل و نقل جهان پیمان بار به منظور اطمینان بخشیدن در ارسال کالا در سال ۱۳۸۴ اقدام به تأسیس یک واحد از نمایندگی‌های شعب فعال بیمه ایران نمودیم و توانستیم از سال ۸۵ تا ۹۸ به‌صورت مستمر به‌عنوان شعبه منتخب انتخاب شویم.

بیمه ایران به‌ویژه نمایندگی عامری با کد ۵۷۹۹ باهدف ایمنی بخشیدن به ترابری مرسولات اقدام به احراز امتیازاتی در جهت رضایت و پشتیبانی از تولیدکننده محترم نموده که به شرح ذیل است:

۱- پوشش بیمه از ابتدای بارگیری تا انتهای تخلیه
۲- بیمه لندی گراف در ایران
۳- پرداخت تمام خسارت وارده به‌صورت کامل
۴- شعب فعال در تمام شهرهای کشور
۵- تنها شرکت دولتی بیمه در ایران
۶- پرداخت سریع خسارت

 

پیشنهاد می کنیم این مقاله رو هم مطالعه کنید:
باربری آنلاین

 

 

 

 

دانلود مقالات به صورت pdf

دانلود مقاله

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *