کشنده ی بنز آکتروس

کشنده ی بنز آکتروس

مقدمه

امروز کشنده ‌ها و کامیون‌های اروپایی و آمریکایی به برخی از سیستم‌های پیشرفته مجهز هستند ولی متاسفانه در کشور ما به دلایلی چون عدم عرضه به‌روز کشنده‌های اروپایی و یا برداشتن آپشن­های آن‌ها به بهانه ارزان‌سازی، تا حدودی این سیستم‌ها برای بسیاری از ما غریب است. در اینجا به بیان مهم‌ترین آپشن­های خاص کشنده ی بنز آکتروس می پردازیم.

معرفی کشنده آکتروس

کشنده ی بنز آکتروس در دنیای خودروهای سنگین ازنظر پیشرفته بودن به‌نوعی پرچم‌دار محسوب می‌شود و اکثر سیستم‌هایی که با نسل جدید این کشنده معرفی و عرضه می‌شود، در سال‌های بعد در دیگر محصولات رقبا نیز به کار می‌روند. با کمک سنسور نور و باران، روشن و خاموش شدن چراغ‌ها و برف‌پاک‌کن و همچنین تنظیم سرعت برف‌پاک‌کن به‌صورت خودکار صورت می‌گیرد تا در هنگام ورود به تونل و یا افزایش شدت باران و یا پاشش ناگهانی آب از روی جاده به شیشه کشنده، خطری برای راننده ایجاد نکند

چرا کشنده بنز آکتروس

این کشنده به‌طور استاندار از موتورهای دیسکی  با سیستم‌های ABS- ASR-EBS بهره می‌برند و دارای ترمز موتور هستند. اگر کشنده‌ای می‌خواهید که سالیان سال همسفر شما باشد و خم به ابرو نیاورد و بعد از ده سال به مانند روز اول قبراق و سرحالش ببینید کشنده‌ی مرسدس بنز آکتروس  کشنده‌ای است که خوب می‌ماند. در هنگام خرید به‌غیراز توانایی‌های کشنده باید به عوامل مهمی همچون خدمات پس از فروش و در دسترس بودن قطعات ‌و لوازم اصلی، وجود تعمیر‌کاران تخصصی کشنده‌ی موردنظر، بالابودن ارزش دست‌دوم کشنده و مشتری‌پسند بودن آن دقت داشته باشیم.

ویژگی‌های کشنده آکتروس

  • سیستم Attention Assist

سیستم Attention Assist که در همکاری با سامانه Lane Keeping Assist کار می‌کند، به نحوه رانندگی و همچنین مدت زمانی که راننده به‌طور مداوم در حال رانندگی است توجه کرده و اگر این زمان از حد مشخصی عبور کند و یا سیستم تشخیص دهد که راننده به‌طور مداوم در حال قطع کردن خط‌کشی‌های جاده است، از وی می‌خواهد تا کمی استراحت کند. این سیستم چندین سال است که در برخی خودروهای سواری روز دنیا وجود دارد و امروزه در اکثر کامیون‌های اروپایی نیز دیده می‌شود. قابل ذکر است که این سیستم در رانندگی مداخله‌ای ندارد و فقط به دادن هشدارهایی به‌صورت بوق و تصویر در صفحه‌نمایش جلو راننده، وظیفه خود را انجام می‌دهد.

سیستم Attention Assistکشنده آکتروس
سیستم Attention Assistکشنده آکتروس
  • ایربگ

ایربگ راننده در آکتروس نسل چهارم به‌صورت یک آپشن قابل سفارش است تا راننده در تصادفاتی که از روبه‌رو دارد، آسیب کمتری ببیند. این سیستم ایمنی بسیار موثر چند سالی است که به‌صورت سفارشی روی برخی خودروهای تجاری نصب می‌شود که در تصادفات سنگین از روبه‌رو وارد عمل خواهد شد.

  • سیستم Roll Control Assist

سیستم Roll Control Assist که در کشنده‌های مرسدس بنز با فنربندی پنوماتیک وجود دارد، به بررسی وضعیت و عملکرد بدنه و فنرها می‌پردازد تا با کنترل آن‌ها، شرایط حرکت خودرو را متناسب با بار و فشار روی فنرها و همچنین شرایط جاده هماهنگ کند. این سیستم کارایی در عبور از گردنه‌ها و پیچ‌ها داشته و از برهم خوردن تعادل خودرو در مواجهه با بادهای جانبی تا حد ممکن، می‌کاهد.

  • ترمز ABA4 

نسل چهارم سیستم ترمز پرقدرت و هوشمند Active Brake Assist که با نام اختصاری ABA4 شناخته می‌شود، به‌طور مداوم به بررسی وضعیت حرکت کشنده، ترافیک پیش رو، سرعت نزدیک شدن به خودروهای روبه‌رویی، عکس‌العمل راننده نسبت به کاهش سرعت و… می‌پردازد و درصورتی‌که سیستم تشخیص دهد خطر برخورد به خودروهای جلویی وجود دارد، با اخطار به راننده از وی می‌خواهد تا سرعت خود را کاهش دهد و در صورت عدم عکس‌العمل مناسب از سوی وی، با تمام قدرت ترمزها و ترمزهای موتوری و کمکی را به کار خواهد گرفت. این سیستم در نسل چهارم قادر به تشخیص عابران پیاده نیز هست.

ترمز ABA4  کشنده آکتروس
ترمز ABA4  کشنده آکتروس
  • سیستم Lane keeping Assist

سیستم Lane keeping Assist در زمانی که راننده با عبور از خط‌کشی‌های مسیر، شبیه به حالت انحراف عمل کند و این سیستم تشخیص دهد که راننده رانندگی صحیحی ندارد، با اخطارهای صوتی به راننده اخطار می‌دهد تا درصورتی‌که راننده دچار خواب‌آلودگی و یا مشکل دیگری است، خودرو را متوقف کند. این کار از طریق یک دوربین قرارگرفته در زیر شیشه جلو انجام می‌شود.

  • سامانه Predictive Powertrain Control

سامانه Predictive Powertrain Control به گیربکس کمک می‌کند تا با استفاده از نقشه‌های توپوگرافی و GPS در عبور از مسیرهای مختلف با در نظر گرفتن شرایط جاده در پیش رو که سرازیر یا سربالایی یا پیچ و… است، بهترین دنده را انتخاب کند. این سیستم باعث کاهش 3 درصدی در مصرف سوخت می‌شود.

  • سیستم تعلیق

سیستم تعلیق با 4 بالن پنوماتیک در محورهای عقب، هم پایداری و نرمی بالاتری به مجموعه کشنده و تریلر خواهد داد و هم با کمک سیستم‌های کمک رانندگی، پایداری کشنده نسبت به حالت 2 بالن در هر محور، افزایش پیدا خواهد کرد.

سخن آخر

می‌توان گفت اصلی‌ترین رقیب گیربکس‌های پیشرفته ولوو که با نام آی شیفت شناخته می‌شوند، گیربکس‌های پاور شیفت مرسدس بنز هستند که در حال حاضر نسل سوم آن‌ها روی آکتروس و دیگر ساخته‌های این غول آلمانی نصب است.

 

پیشنهاد می کنیم این مقاله رو هم مطالعه کنید:
باربری در هشتگرد | حمل بار ارزان از هشتگرد

دانلود مقالات به صورت pdfدانلود مقاله

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + 17 =