هزینه ترانزیت داخلی و خارجی

هزینه ترانزیت داخلی و خارجی

کالاهای ترانزیتی

به کالاهایی گفته می‌شود، که از یک مرز کشور وارد و از مرز دیگر خارج می‌شود،از این کالاهای ترانزیتی حقوق و عوارض گمرکی دریافت نمی‌گردد، بنابراین این کالاها نباید در کشور به فروش برسد. در این مقاله قصد داریم درباره هزینه ترانزیت داخلی و خارجی صحبت کنیم.

گمرک برای اطمینان از عدم فروش این کالاها در کشور از مالک بار یا متصدی حمل تضمینی می‌گیرد و گمرک بیمه‌نامه را تضمین عبور کالای ترانزیتی می‌داند. اگر کالااز مرز خارج نشد، گمرک اعلام خسارت از بیمه نموده و حقوق ورودی و سایر هزینه‌ها را از آن‌ها می‌گیرد. درواقع این بیمه‌نامه یک نوع بیمه مسئولیت است. 

ترانزیت داخلی

زمانی که یک کالا از خارج وارد مرزهای کشور ما می‌شود، ابتدا به یکی از گمرکات تعیین شده هدایت میگردد. اما شاید لازم باشد تا این محموله از یک گمرک به گمرک داخلی دیگر منتقل شود که به این انتقال ترانزیت داخلی میگویند. ترانزیت داخلی که به روش زمینی انجام می‌شود ابتدا محموله از یک گمرک بارگیری شده و سپس در گمرک دیگر تخلیه می‌شود.

ترانزیت خارجی

ترانزیت خارجی
ترانزیت خارجی

ترانزیت خارجی عبارت است از، عبور کالای خارجی از خاک یک کشور که از یک نقطه مرزی کشوری وارد و از نقطه مرزی دیگر خارج شود. این نوع کالاها جزء واردات و صادرات قطعی محسوب نمی‌شوند. مثلاً کالایی از مرز ایران با ترکمنستان واردشده و در مرزهای دریایی ایران روی کشتی بارگیری شود و به کشور ثالث صادر شود.

هزینه ترانزیت داخلی و خارجی

هزینه ترانزیت داخلی

برای کالاهای مجاز مبلغ بن برابر است با:

حقوق ورودی + مالیات بر ارزش‌افزوده

کالاهای مجاز مشروط واحدهای تولیدی برابر است با:

حقوق ورودی + مالیات بر ارزش‌افزوده+ 50% ارزش

کالاهای مجاز و مشروط که توسط شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی حمل می‌شوند برابر است با: حقوق ورودی+مالیات بر ارزش‌افزوده+ دو برابر ارزش

سایر اشخاص برابر است با:

حقوق ورودی+مالیات بر ارزش‌افزوده+3 برابر ارزش

ترانزیت خارجی

بن بیمه برابر است با حقوق ورودی+ مالیات بر ارزش‌افزوده

یک سرویس به آلمان حداقل تا ۴ هزار و ۲۰۰ یورو هزینه بین‌راهی دارد. اکنون سؤال این است که یک راننده ترانزیت ایرانی چگونه می‌تواند فقط با ۲ هزار یوروی در نظر گرفته‌شده از سوی دولت تا اروپا برود و برگردد؟! مشکل دیگر آن است که ارز متداول برخی کشورها به‌خصوص کشورهای جداشده از شوروی سابق کلاً با دلار است. این کشورها رغبت چندانی به پذیرش یورو ندارند و اگر هم قبول کنند، معمولاً با نرخ پایین‌تری حساب می‌کنند که به ضرر راننده ایرانی تمام می‌شود.

اگر بخواهد یورو را در بانکی به دلار تبدیل کند، به علت آنکه شخصی با پاسپورت خارجی و به‌طور مشخص ایرانی است، هیچ بانکی این کار را برایش انجام نمی‌دهد.

هزینه ترانزیت داخلی و خارجی در ایران و جهان

ترانزیت خارجی در ایران و جهان
ترانزیت خارجی در ایران
  • با توجه به تخفیف‌های در نظر گرفته‌شده، چابهار ارزان‌ترین و باصرفه‌ترین بندر در بین بندرها حوزه خلیج‌فارس و دریای عمان برای ترانزیت و صادرات کالاست. این در حالی است که مشوق‌های ویژه‌ای برای فعالیت در بندر چابهار با هشت و نیم میلیون تن ظرفیت تخلیه و بارگیری در نظر گرفته‌شده است تا این منطقه به یکی از قطب‌های مهم تجاری و اقتصادی تبدیل شود.
  • کاهش ترانزیت طی پنج‌ساله گذشته اتفاق افتاده است که علت و عامل اصلی آن بالا بودن هزینه و زمان ترانزیت است و باید برای تقویت ترانزیت فکری کرد و جذابیت‌های آن را بالا برد.
  • هر کشوری همواره تلاش می‌کند برای موفقیت در بازارهای بین‌المللی قیمت ترانزیتی کالا را به‌صورت رقابتی اماده‌سازی کند. علت این کار نیز این است که؛ این حوزه از تجارت به‌شدت رقابتی است.
  • اگر حمل‌ونقل کالا از کشوری گران تمام شود آن کشور مزیت رقابتی خود را در ترانزیت کالا از دست خواهد داد. در چنین شرایطی بازرگانان برای این که هزینه حمل‌ونقل کالا از مبادی گمرکی از جمله مبادی زمینی، دریایی و… برایشان ارزانتر تمام شود از کشوری استفاده خواهند کرد که هزینه‌های ترانزیت کالا از آن کشور نسبت به سایر کشور ها ارزانتر باشد.
  • اگر بتوان از مزیت های ترانزیت کالا در هر کشوری به خوبی استفاده کرد، می توان سود خوبی را به چرخه اقتصادی هر کشور وارد کرد امری که رسیدن به آن نیازمند برنامه ریزهای دقیق و همه جانبه است.

تخلیه و بارگیری کالا

تخلیه و بارگیری کالا به فرآیندی اطلاق می‌گردد که اشخاص جهت جابه‌جایی محصولات خود از یک مبدأ از پیش تعیین‌شده که محصول ازآنجا خریداری‌شده است به مقصد معین‌شده، یعنی محلی که کالا می‌بایست به مصرف برسد و یا به‌کاربرده شود، انجام می‌شود. فرایند مذکور با توجه به روش‌های حمل‌ونقل انواع گوناگونی دارد.

انواع تخلیه و بارگیری کالا

همان‌طور که گفته شد تخلیه و بارگیری کالا به روش‌های گوناگونی انجام می‌شود که در ادامه به شرح رایج‌ترین آن‌ها خواهیم پرداخت:

  • تخلیه و بارگیری کالا در حمل‌ونقل زمینی
  • تخلیه و بارگیری کالا در حمل‌ونقل هوایی
  • تخلیه و بارگیری کالا در حمل‌ونقل دریایی

به همین دلیل ضروری است که در انتخاب نحوه تخلیه و بارگیری کالا، انتخاب ماشین‌ها و تجهیزات لازم برای تخلیه دقت لازم را جهت مراقبت و ایجاد ایمنی کالاها به عمل آید. زیرا مراحل تخلیه و بارگیری یکی از بخش‌های اصلی و بااهمیت در انواع تجارت است که موجب می‌شود کالای باکیفیت‌تر و سالم‌تری را تحویل دهید.

دانلود مقالات به صورت pdfدانلود مقاله

پیشنهاد می کنیم این مقاله رو هم مطالعه کنید:
بیمه کالا و حمل بار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × یک =