بیمه

 بیمه باربری:

بیمه باربری به عنوان یکی از قدیمی ترین رشته های بیمه ایی شناخته می شود و از زمانی که تجارت و بازرگانی گسترش جهانی یافت نیاز بیشتری به بیمه احساس شد.

امروزه درسته که وسایل نقلیه امنیت بیشتری دارد وبا پیشرفت سیستم های حمل ونقل در جوامع بشری از شدت ریسک های حمل و نقل کاسته شده است اما با توجه به افزایش محمولات و قیمت زیاد آن ها و سرعت زیاد وسایل نقلیه کالاها مورد حمل ونقل نیز در معرض تهدید ریسک های جدی تری قرار گرفته اند.

در واقع بيمه باربري پوششي است براي جبران خسارت ها و زيان هاي وارد به محمولات از مبدا بارگيري تا مقصد نهايي براي محصولات كارخانه‌هاي توليدي، كالاهاي مصرفي, مواد اوليه، انواع مصنوعات و ماشين‌آلات كه در جريان حمل و نقل, بارگيري و تخليه به آنها صدمه وارد می شود. در اين راستا شرکت بيمه كليه كالاهايي كه به مقصد كشور وارد و يا به كشورهاي ديگر صادر مي‌گردند و يا در محدوده داخلي كشور، از شهری به شهر ديگر جابجا و يا از كارخانه به انبار حمل مي‌شوند را تحت پوشش بيمه باربري قرارمی دهد.

انواع بیمه حمل و نقل باربری:

بیمه داخلی و بین المللی

بیمه داخلی و بین المللی

بيمه حمل و نقل داخلی:

اين بيمه نامه محموله هايي كه مبدا و مقصد و مسير حمل آن ها در محدوده جغرافيائي ايران قرارداردرا شامل می شود و خطرات ناشي از آتش سوزي، انفجار، تصادف، واژگوني، پرت شدن از روي وسيله نقليه، سرقت كلي محموله، خسارت هاي ناشي از تخليه و بارگيري، آبديدگي، برخورد جسم خارجي به محموله را تحت پوشش قرار می دهد.

بیمه حمل و نقل بین المللی:

اين بيمه نامه محموله هاي وارداتي، صادراتي و ترانزيتي را براساس شرايط استاندارد انستيتوي بيمه گران لندن شروط A- B- C يا Total Loss تحت پوشش قرار می دهد.

ثبت نام بیمه باربری:

شرکت بیمه، فرمی را به نام «فرم پیشنهاد» در اختیار مشتری قرار می دهد تا مشخصات کالا، میزان پوشش مورد نیاز، شرایط حمل و غیره را در آن مشخص کرده، مهر و امضاء نموده و تحویل شرکت بیمه دهد. نمونه فرم پیشنهاد در زیر آورده شده است.

فرم ثبت نام بیمه

فرم ثبت نام بیمه

روش ثبت نام بیمه:

  • شرکت بیمه، فرمی را به نام «فرم پیشنهاد» در اختیار مشتری قرار می دهد تا مشخصات کالا، میزان پوشش مورد نیاز، شرایط حمل و غیره را در آن مشخص کرده، مهر و امضاء نموده و تحویل شرکت بیمه دهد.
  • مشتری پس از تکمیل نمودن فرم پیشنهاد، آن را به همراه مدارک مورد نیاز، به واحد صدور شرکت بیمه تحویل می دهد.
  • واحد صدور بیمه نامه، فرم پیشنهاد و گزارش بازدید (در صورت لزوم) را مهر و امضاء نموده و نرخ حق بیمه و شرایط آن را از واحد مربوطه استعلام می کند.
  • واحد صدور، هزینه و شرایط استعلام شده را به مشتری اعلام می نماید.
  • در صورتی که مشتری با شرایط و قیمت اعلام شده موافقت نماید، واحد صدور اطلاعات بیمه مورد نظر را وارد سیستم بیمه می نماید.
  • مشتری حق بیمه را به صورت نقد و یا با چک پرداخت می کند.

برخی مواقع، صدور بیمه ‌نامه‌های حمل و نقل ساده (بیمه نامه های باربری‌ داخلی، خارجی و ترانزیت) بدلیل تعداد بالای تکرار آن مقرون به صرفه نمی ‌باشند؛در این موارد، از بیمه نامه های عمومی که قراردادی است میان بیمه ‌گر و بیمه ‌گزار استفاده می‌شود. بیمه حمل و نقل کالا عمومی یک قرارداد کلی است که بین بیمه‌ گر و بیمه‌ گزار منعقد می‌گردد و در آن شرایط اصلی بیمه و رئوس کلی حقوق و تعهدات طرفین معین می‌شود و کلیه حمل کنندگان کالا در داخل کشور به این بیمه نامه نیاز دارند.

مراحل صدور بیمه:

مشتری برحسب نیاز “فرم پیشنهاد”را مبنی بر صدور بیمه نامه های باربری‌ تکمیل می‌کند.اداره‌کل کشتی، هواپیما و زیان همگانی(که ما در این مقاله با نام اداره کل یاد می کنیم) نرخ تعیین شده را در قالب نامه‌ ای به مشتری ابلاغ می‌نماید.

در صورت تاییدنرخ، مشتری در قالب نامه‌ای تائیدیه آن را به اداره‌ کل کشتی، هواپیما و زیان همگانی اعلام می‌کند.

پس از بازدید کارشناس فنی از محل مورد بیمه، اداره‌ کل، اطلاعات مندرج در گزارش بازدید را بررسی کرده و براساس آن حق ‌بیمه را محاسبه می‌نماید.

اداره‌ کل طی نامه ‌ای حق ‌بیمه را به مشتری اعلام کرده و درخواست پرداخت آن را می‌نماید.

مشتری یا مبلغ حق ‌بیمه را در حساب بیمه ایران واریز کرده و “فیش واریزی” را به اداره‌ کل تحویل می‌دهد و یا “چک” مبلغ حق‌ بیمه را ارائه می‌دهد.

اداره‌ کل، پس از دریافت فیش واریزی یا چک مبلغ حق‌ بیمه، “گواهی دریافت حق ‌بیمه” را به مشتری تحویل می‌دهد.

مشتری گواهی دریافت حق‌ بیمه را نزد اداره کل حسابداری و آمار برده و این اداره برگ اول آنرا مهر و امضا کرده و نسخه مربوط به خود را برمی‌دارد.

مدارک لازم برای بیمه:

  • فرم پیشنهاد بیمه نامه باربری
  • فیش نقدی
  • گواهی دریافت حق‌ بیمه
  • بیمه نامه حمل و نقل‌ کالا داخلی
  • گواهی حمل (پس از دریافت اطلاعیه های بانکی و یا اعلامیه های حمل مربوطه می بایستی طبق مقررات وشرایط بیمه نامه برای کلیه محمولات بیمه شده، بدون استثناء گواهی حمل صادر شود)

مراحل دریافت خسارت:

  • ثبت اعلام خسارت توسط شعبه
  • اعزام کارشناس به محل وقوع و استقرار کالای خسارت دیده
  • اخذ مدارک مربوطه از بیمه گزار
  • اخذ مجوز لازم از ستاد فنی ، در صورت لزوم

مدارک لازم برای دریافت خسارت از بیمه:

  • اصل بارنامه حمل داخلی
  • اصل فاکتور خرید کالا
  • اصل صورت بسته بندی کالا
  • کروکی و گزارش پلیس مبنی بر وقوع حادثه
  • نامه تایید خسارت از سوی متصدی حمل و نقل

 

پیشنهاد می کنیم این مقاله رو هم مطالعه کنید:
شرکت های تولید کننده کامیون

دانلود مقالات به صورت pdf دانلود مقاله

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *