حمل‌ونقل محموله‌های سنگین

کامیون

حمل‌ونقل محموله‌های سنگین:

حمل‌ونقل محموله سنگین را محموله ترافیکی می‌نامند.

کالای ترافیکی به کالایی اطلاق می‌شود که دارای ابعاد بزرگ و یا خارج از ابعاد محفظه‌های بار هواپیما یا سنگین‌وزن و دارای جرم حجمی بالا می‌باشد. به‌طور عمومی وزن هر بسته نباید بیش از 100 کیلوگرم و در بعضی ایرلاین ها با محدودیت بیشتر می‌باشد.

برای کالاهای غیراستاندارد، سنگین ونیمه سنگین امکان حمل با پردازهای ویژه و چارتری یا حمل با کامیون حمل‌ونقل بین‌المللی، دریایی، ریلی و یا ترکیبی میسر می‌باشد.

محموله‌های ترافیکی آن دسته از بارهایی هستند که دارای وزن و ابعاد بیشتر از حد استاندارد ماشین‌های باری هستند. تردد وسایل نقلیه‌ای که ابعاد و اوزان آن‌ها بدون بار یا پس از بارگیری محموله حداقل از یکی از ابعاد استاندارد تجاوز نماید، مشمول مقررات دستورالعمل ترافیکی بوده و برای تردد آن‌ها باید پروانه عبور صادر شود.

حمل محمولات سنگین و فوق سنگین:

با توجه به رشد روزافزون صنايع مختلف و تأسيس شرکت‌ها و كارخانجات بزرگ صنعت حمل‌ونقل روزبه‌روز بيشتر می‌شود. حمل قطعات فوق سنگين ازجمله پر چالش ترين عمليات اين صنعت می‌باشد كه نياز به تجهيزات پيشرفته، كارشناسان حرفه‌ای و محاسبات دقيق دارد.حمل‌ونقل سنگین برای حمل‌ونقل محموله‌ها از تناژ22 الی 60 تن از انواع کمرشکن‌ها استفاده می‌شود.

بارهای حجيم و سنگين، نيازمند حمل با خودروهاي باربري متناسب و قدرتمند مانند كمرشكن و بوژی می‌باشد.

خودروهای حمل بارهای سنگین:

  • کامیون کمرشکن
  • کامیون بوژی

کامیون کمرشکن:

كمرشكن داراي طول ۸ الی ۱۸ متری هست و قابليت حمل بار سنگين و فوق سنگين تا وزن ۱۶ الی۳۶ تن را می‌باشد.

اين كاربری از خانواده كفي می‌باشد؛ با اين تفاوت عمده كه هم ابعاد آن (طول و عرض) و هم‌ظرفیت حمل آن از كفي به‌مراتب بيشتر است. اين كاربري كه بسته به طرح آن می‌تواند 2 و يا 3 محور باشد، براي حمل محموله‌هايي از قبيل خودرو‌های سنگین راه‌سازی و نيز ساير ادوات و تجهيزات صنعتي سنگين با ابعاد نامتعارف استفاده می‌شود. رانندگي با كمرشكن مستلزم رعايت قوانين محموله‌هاي ترافيكي است يعني رانندگان اين كاربري‌ها علاوه بر اسكورت شدن توسط خودروهاي سواري، ملزم به رعايت مقررات خاصي ازجمله سرعت كمتر و ساعات تردد، به‌کارگیری علائم مشخصه جهت جلوگيري از حوادث رانندگي هستند.

عرض اين نوع کامیون‌ها ۲/۶ تا ۳ متر می‌باشد.

حمل بار های سنگین  
حمل بار های سنگین

 کامیون بوژی:

بوژی جاده ایی برای باری‌های  100تن استفاده می‌شوند.

بوژی دارای طول متغير می‌باشد و بنا به نياز قابليت افزايش يا كاهش را دارا می‌باشد. اين خودروی باربري دارای عرض ۳ متر می‌باشد.

قوانین جاده‌ای حمل‌ونقل خودروهای سنگین:

در سال‌های اخیر خودروهای سنگین و باربر در جاده‌ها خطرات بسیار زیادی را ایجاد کرده‌اند که باعث شده است که قوانین جاده‌ای خودروهای سنگین عوض‌شده و قوانین جدیدی وضع شوند که بر طبق آن‌ها اجازه عبور و مرور راحت این ماشین‌ها در جاده‌ها داده نمی‌شود.

رعایت قوانین جاده‌ای خودروهای سنگین برای رانندگان خودروهای سنگین الزامی است و درصورتی‌که هر یک از این قوانین توسط راننده و صاحب خودرو نقض شود، اجازه ورود به جاده‌های بین‌شهری و داخل شهری به آن‌ها داده نمی‌شود؛ چراکه ممکن است خطرات جانی بسیار شدیدی را ایجاد کنند.

یکی از قوانین جاده‌ای خودروهای سنگین در جاده‌ها، ارتفاع این خودروها می‌باشد، ارتفاع خودروهای سنگینی که در جاده‌ها تردد می‌کنند باید ۴٫۵ متر باشد. البته این ارتفاع بیشتر برای جاده‌های عادی بوده و در یک سری از جاده‌های داخل کشور همانند جاده چالوس، این ارتفاع کاهش پیدا می‌کند.

طبق این قانون خودروهای سنگینی که ارتفاعشان بیشتر از این مقدار هست، اجازه تردد در جاده‌ها را ندارند و همین‌طور اگر ارتفاع خودرو کمتر از ۴٫۵ متر باشد ولی ارتفاع بار خودرو بیشتر از ۴٫۵ متر باشد بازهم اجازه تردد در جاده‌ها وجود ندارد. به همین ترتیب قوانین جاده‌ای خودروهای سنگین برای عرض و طول خودروها نیز وجود دارد.

عرض خودروها نباید بیشتر از ۲٫۶ متر باشد و طول خودرو نیز برای خودروهای سنگین متفاوت هست، برای کامیون دو محور ده متر، کامیون سه محور دوازده متر، تریلی شانزده متر و کامیون یدک‌کش ۱۸٫۳۵ متر می‌باشد.

از دیگر قوانین جاده‌ای خودروهای سنگین، قوانین مربوط به وزن این خودروهاست. تریلی سه محور ده چرخ باید وزنی معادل ۲۶ تن داشته باشد، تریلی چهار محور چهارده چرخ، ۳۲ تن، تریلی پنج محور دوازده چرخ، ۳۴ تن، تریلی پنج محور هیجده چرخ ،چهل تن را می‌توانند در جاده‌های ایران حمل کنند. وزن مجاز کامیون‌های دومحوره شش چرخ با یدک دو محور شش چرخ، ۳۰ تن، کامیون دو محور شش چرخ با یدک سه محور ده چرخ، سی‌ودو تن، کامیون سه محور ده چرخ با یدک دو محور شش چرخ، سی‌وهشت تن و کامیون سه محور ده چرخ با یدک سه محور ده چرخ، چهل تن است.

کرایه حمل‌ونقل‌های ترافیکی کامیون:

بارها و محموله‌های ترافیکی در هر شرکت و پایانه‌ای نرخ قیمت و کرایه مخصوص به محموله‌ای ترافیکی وجود دارد و همچنین بسته به نوع و حجم و میزان و ضمناً نوع محموله و بار ترافیکی و مسافت و شهرستان که می‌بایست از مبدأ تا مقصد حمل و ارسال شود، کرایه و نرخ و قیمت حمل محموله ترافیکی‌شان فرق می‌کند.

استعلام نرخ و کرایه و قیمت بار و محموله‌های ترافیکی یک کار تخصصی است که باید با کارشناسان حمل‌ونقل باربری جهان پیمان بار تماس بگیرید و سپس استعلام دقیقی از قیمت آن داشته باشید.

دانلود مقالات به صورت pdf

دانلودمقاله

 

پیشنهاد می کنیم این مقاله رو هم مطالعه کنید:
تجهیزات ایمنی کامیون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + هفده =