انواع بیمه باربری

انواع بیمه باربری

بیمه

قبل از معرفی و بررسی انواع بیمه باربری اجازه دهید نگاهی به معنای بیمه بیندازیم. بیمه قراردادی است که به‌واسطه‌ی آن‌یک طرف متعهد می‌شود تا در ازای دریافت یک مبلغ مشخص، اگر حادثه‌ای رخ داد که منجر به آسیب کالا و اجناس طرف دیگر شد، خسارات وارده را جبران کند و یا وجه معینی را پرداخت کند.

بیمه باربری

این نوع بیمه همه‌ی خطراتی که سبب آسیب رسیدن کالاها در حین هنگام ترانزیت، واردات، صادرات و یا حمل‌ونقل داخلی بارها است را شامل می‌شود. بیمه حمل‌ونقل خساراتی را جبران می‌کند که ممکن است براثر اشتباهاتی رخ دهد که شامل آسیب دیدن یا گم‌شدن بارها هنگام حمل‌ونقل در جاده، دریا، هوا یا راه‌آهن باشد.

در ادامه سعی می‌کنیم انواع بیمه باربری را توضیح دهیم. میزان و هزینه بیمه به عواملی مانند ارزش کالاها، مسیر و زمان حمل‌ونقل بستگی دارد. یکی از مهم‌ترین مزایای این نوع بیمه ‌این است که از اموال شما مراقبت می‌کند؛ طوری که اگر بیمه نباشد، مجبور می‌شوید تا کل هزینه مالی را خودتان پرداخت کنید.

انواع بیمه باربری
انواع بیمه باربری

از زیان همگانی چه می دانید؟

 یکی از قوانین دریانوردی است که بر مبنای آن‌همه‌ی طرف‌های دخیل در یک سفر دریایی، هر خسارتی که با قربانی کردن داوطلبانه بخشی از کشتی یا اجناس آن برای نجات در موارد اضطراری صورت بگیرد، به‌تناسب سهیم هستند.

بیمه اتکایی (Reinsurance)چیست؟

یک قراردادی است که به‌وسیله آن شرکت بیمه قسمتی از تعهدات ‌بیمه‌ای‌ مازاد بر ظرفیت مالی و فنی خود را مجدداً نزد شرکت یا شرکت‌‌های بیمه دیگر (شرکت‌های بیمه اتکایی) بیمه می‌کند.

بارنامه

 بارنامه اوراق بهاداری است که از طرف مؤسسه بیمه باربری صادر می‌شود و اطلاعاتی مانند مشخصات کالا، نام، آدرس گیرنده و فرستنده کالا، میزان کرایه حمل، تعداد و وزن کالا در آن درج می‌شود و به‌عنوان رسید دریافت كالا و سند مالكیت آن است.

انواع بیمه باربری

 بیمه حمل‌ونقل داخلی

این مورد از انواع بیمه باربری بارهایی که مبدأ و مقصد آن‌ها داخل و به‌صورت زمینی (کامیون و راه‌آهن) و هوایی باشد را پوشش می‌دهد و خطرات مربوط به هر حمل‌ونقل را به‌صورت جداگانه تفکیک می‌کند و نحوه پرداخت هم به این صورت است که مبلغ خسارت را در طول پروسه‌ی بارگیری، حمل‌ونقل و تخلیه پرداخت می‌کند.

بیمه حمل‌ونقل بین‌المللی

این مدل از انواع بیمه باربری از تجارت خارجی استفاده می‌شود و به همین علت باید قراردادهای صادرات و واردات کالا و اجناس را به‌خوبی رعایت کنید. این شرایط و قوانین به مقررات هر کشور بستگی دارد و شبیه بیمه‌نامه‌های داخلی است که شامل بیمه باربری ترانزیت، وارداتی و صادراتی است.

بیمه باربری ترانزیت

این بیمه از انواع بیمه باربری خسارت‌هایی که کالا در طی فرآیند بسته‌بندی، بارگیری، حمل‌ونقل یا تخلیه بار در طول کل حرکت وارد می‌شود را پرداخت می‌کند. همچنین آسیب و خرابی اجناس در هنگام تصادف، انفجار، آتش‌سوزی‌های غیر عمد، سرقت و خسارت‌های مخرب را پوشش می‌دهد. بیمه باربری ترانزیت برای افرادی مفید است که مرتب اجناس و کالاها را در مسافت‌های طولانی حمل می‌کنند. اگر باری از یک کشور حرکت کند و پس از توقف در ایران به سمت کشور دیگری برود، تحت پوشش بیمه باربری ترانزیت قرار می‌گیرد.

بیمه باربری وارداتی

در این نوع بیمه از انواع بیمه باربری مبدأ کالاها خارج از کشور و مقصد آن داخل کشور است و اگر در حین حمل بار حادثه‌ای به دلیل سهل‌انگاری کارگران رخ دهد و بارها آسیب ببیند، خسارت آن‌ها جبران می‌شود. این مورد از انواع بیمه باربری به صورتی است که اجناس از طریق جاده، دریا، هوا یا راه‌آهن حمل می‌شود.

انواع بیمه باربری
انواع بیمه باربری

بیمه باربری صادراتی

این بیمه از انواع بیمه باربری برعکس بیمه وارداتی است. به‌طوری‌که کالاها از داخل کشور حرکت کرده و یک کشور دیگر مقصد آن است. این بیمه مسئولیت عواملی مانند آتش‌سوزی، سرقت، تصادف، واژگونی، تخلیه و بارگیری را بر عهده می‌گیرد و بهای بیمه آن را می‌پردازد.

بیمه باربری زمینی

این مورد از انواع بیمه باربری باربری زمینی است. همان‌گونه که از نامش پیداست، کالاها را به روش زمینی منتقل می‌کند و خطراتی که مربوط به وسایل حمل‌ونقل زمینی از قبیل کامیون و سایر وسایل نقلیه کوچک مانند سرقت و سایر خطرات مرتبط است را تحت پوشش قرار می‌دهد و دامنه فعالیت آن در داخل کشور است و به همین دلیل به‌عنوان بیمه ملی شناخته می‌شود.

بیمه باربری دریایی

شرایط نامساعد آب و هوایی غیرقابل‌پیش‌بینی است و اگر به‌صورت درست و اصولی بسته‌بندی نشوند، می‌تواند به محموله شما آسیب بزند. بیمه باربری دریایی از انواع بیمه باربری، کالاهای تاجران که در بارگیری و تخلیه ممکن است دچار آسیب شوند را تحت پوشش قرار می‌دهند. این بیمه به مرزهای کشور محدود نمی‌شود؛ بلکه حمل‌ونقل بین‌المللی را نیز شامل می‌شود.

انواع بیمه باربری و حمل و نقل بر اساس پوشش

1) ‌بیمه‌نامه از بین‌ رفتن‌ تمامی‌ كالا:

بیمه Total Loss عملاً در دنیا منسوخ شده و کاربرد چندانی ندارد و اساساً به بیمه تشریفاتی یا بیمه گمرگی شهرت یافته است. براساس‌ شرایط این‌ بیمه ‌نامه‌، ‌بیمه‌گر زمانی‌ اقدام‌ به‌ جبران‌ خسارت‌ بیمه‌گذار می‌كند كه‌ تمامی‌ كالا و محموله‌ در جریان‌ حمل‌ و به‌ علت‌ یكی‌ از خطرات‌ دریا، از بین‌ رفته‌ است؛ و به ‌همین‌ دلیل‌ اگر بخش‌ عمده‌ كالا از بین‌ رفته‌ و صرفاً اندكی‌ از آن‌ باقی‌ بماند، ‌بیمه‌گر تعهدی‌ در جبران‌ خسارت‌ كالا نخواهد داشت.

بر اساس‌ مصوبات‌ هیئت‌ وزیران‌، كالای‌ صادراتی‌ باید تحت‌ پوشش‌ ‌بیمه‌ای‌ قرارگیرد و چون‌ عرف‌ بر این ‌است‌ كه‌ خریدار پوشش‌ ‌بیمه‌ای‌ مورد نیاز خود را كه‌ متناسب‌ با كالاست‌ نزد ‌بیمه‌گر كشور خود تهیه‌ كند این‌ نوع‌ پوشش‌ ‌بیمه‌ای‌ صرفاً به ‌صورت‌ تشریفاتی‌ و جهت‌ ترخیص‌ كالا برای‌ عملیات‌ صادرات‌ مورد استفاده‌ قرار می‌گرفت‌.

2) مجموعه شرایط A:

بیمه باربری با کلوز A  کاملترین نوع بیمه حمل و نقل است و بیشتر برای کالاهای حساس و آسیب پذیر مورد استفاده قرار می‌گیرد .این بیمه کلیه خطرات به جزء بند های 4 ، 5 ، 6 ، 7، را که موجب زیان و یا آسیب به مورد بیمه میگردد، تحت پوشش قرار می دهد .

3) مجموعه شرایط B:

خطرات تحت پوشش در مجموعه شرایط ‌بیمه‌گران كالا با كلوز B عبارتست از:

  • تمامی خطرات ذكر شده در مجموعه شرایط C.
  • زلزله، آتشفشان یا صاعقه.
  • به دریا افتادن كالا از روی عرشه كشتی.
  • ورود آب دریا، دریاچه، رودخانه به كشتی، شناور، محفظه كالا، كانتینر یا محل انبار.
  • تلف كلی هربسته دركشتی یا شناور و یا تلف كلی هر بسته به علت افتادن در هنگام بارگیری و یا تخلیه كشتی یا شناور.
انواع بیمه باربری
انواع بیمه باربری

4) مجموعه شرایط C:

خطرات تحت پوشش در مجموعه شرایط ‌بیمه‌گران كالا با كلوز C عبارتست از:

  • ‌آتش‌سوزی یا انفجار.
  • به گل نشستن، زمین گیرشدن، برخورد با كف دریا، غرق شدن یا واژگون شدن كشتی یا شناور.
  • واژگون شدن یا خارج شدن وسیله حمل زمینی از راه یا خط.
  • تصادم یا برخورد كشتی، شناور یا هر وسیله حمل دیگر با هر جسم خارجی به غیر از آب.
  • تخلیه كالا در بندر اضطراری.
  • فدا کردن كالا در جریان زیان همگانی.
  • به دریا انداختن كالا برای سبک سازی.
  • خسارت همگانی.
  • مسئولیت مشترک در تصادم.

چرا باید بیمه داشته باشیم

  • امکان دریافت وام بدون ضامن
  • بهره‌مندی از پوشش‌های بیمه‌ای
  • زندگی با آرامش بیشتر
  • تأمین هزینه‌های زندگی در هنگام بازنشستگی

مدت اعتبار بیمه‌نامه

مدت اعتبار بیمه به‌صورت یک‌فاصله زمانی از شروع و پایان تاریخ آن تعیین می‌شود. البته مدت اعتبار قابل تمدید است و معمولاً 15 روز است.

خطرات تحت پوشش بیمه باربری

  • خسارت ناشی از آتش‌سوزی و انفجار
  • واژگون شدن وسیله حمل کالا
  • تلف شدن کالا برای جلوگیری از خسارت عمومی و نجات انسان‌ها

 

پیشنهاد می کنیم این مقاله رو هم مطالعه کنید:
کامیون ولوو

دانلود مقالات به صورت pdfدانلود مقاله 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + دوازده =